Den 2. - Tel Aviv křížem krážem

Ráno jsme si poprvé uvědomili hodinový rozdíl mezi Izraelem a ČR.  Nic příliš důležitého pro naši dovolenou a tak se po snídani vydáváme přímo do úterního dopoledního Tel Avivu. Na programu je několik bodů, které jsme si vytipovali předem:

Park Meir Garden, projít pokud možno celou pláž, přístav Old Jaffa, židovská čtvrť Neve Tzedek, Shalom Tower, Staré vlakové nádraží HaTachana a dále, co se nám bude líbit, tak klidně přidáme cestou.

Vydáváme se směrem ke King George street, k naší první zastávce Park Meir Garden. Příjemný menší park s jezírkem, výběhem pro psy, dětským hřištěm a mnoha lavičkami ke klidnému posezení. Vypadá pěkně udržovaný, což potvrzují i pracovníci města, kteří se právě chystají čistit sání vodotrysku v jezírku a tím vyplaší želvu, která se vyhřívá na slunci. :-)

V parku jsme strávili chvilku a vydali se směrem k pláži. Cestou procházíme kolem židovského hřbitova Trumpeldor Tel Aviv Cemetary. Dovnitř jsem šel pouze já, protože Markéta neměla zakrytá kolena a ramena. Ne že by tam stála kontrola, ale myslím si, že jedna z věcí, na kterou si tady hodně potrpí, je nezneucťování jejich posvátných a pamětních míst.

Po Trumpeldor Rehov se dostáváme na pláž v blízkosti Opera Mall, o kterém si myslíme, že má období své největší slávy již za sebou. Pláž lemuje krásná a čistá promenáda, po které se vydáváme jižním směrem.

Po necelém kilometru chůze po promenádě kolem pláže končí písečná část, která přechází v zelený travnatý park s kamenitým pobřežím. Není tady vůbec rušno, což nám naprosto vyhovuje a užíváme si klidnou atmosféru poledního Tel Avivu.

Po krátké zastávce se studeným pivkem v jedné plážové restauraci pokračujeme ke starému přístavu Old Jaffa.

Cestou z parku do starého přístavu potkáte několik "Kodak míst", kde po chvilce čekání, než si dvě mladé rusky vymlátí zbytek paměti na mobilu se svými slefie, uděláme několik moc pěkných fotek s Tel Avivem v zádech.

Po dalších pár minutách chůze se ocitáme ve starém přístavu Old Jaffa. Vydáváme se malým parkem po schodech k vrcholu přístavního městečka, nebo chcete-li pevnosti. Dostaneme se až na vrcholek a opět se nám otevírá nádherná scenérie s Tel Avivem jako na dlani.

Vydáváme se malebnými uličkami níže k samotnému přístavu. Myslím, že pár fotek níže vydá za několik odstavců popisování... A kromě toho mi už pomalu dochází slova :-D

Z vrcholku jsme sestoupili dolů do samotného přístavu. Několik méně či více zaplněných restauračních zahrádek končí až skoro u mola, které je přístupem k zakotveným lodím všeho druhu. Myslím, že tenhle pohled by se dal zařadit do kteréhokoliv středomořského přístavu.

Chvilku se zdržíme v přístavu a můžeme pokračovat směrem do čtvrti Neve Tzedek.

Cestou do čtvrti Neve Tzedek procházíme i částmi a ulicemi Tel Avivu, které se asi nikdy na pohlednice nedostanou, ale jsou jeho nedílnou součástí. Některé domy jsou ještě, nebo už, bez omítky, všudypřítomné klimatizace z každého okna jsou lemovány dráty všeho druhu. Musím však podotknout, že ani v jednom z těchto míst jsme se ani na chvilku nemuseli cítit jakýmkoliv způsobem ohroženi nebo ne v bezpečí. Pro ilustraci pár fotek níže...

Po Shabazi rehov procházíme židovskou čtvrť Neve Tzedek, která si má údajně zachovat svůj vzhled z 20. až 30.let dvacátého století. Museli jsme trošku hledat, než jsme pár budov tohoto typu našli. Nicméně je čas na pozdní oběd a proto uvítáme pěknou zahradní restauraci Suzana. Lokální menu se studeným pivem je přesně to, co jsme potřebovali. V Izraeli jsou populární tzv. Business lunch menu, kde si vyberete z několika předkrmů a hlavních jídel (od každého jeden) a za předem uvedenou cenu si objednáte. Vyhnete se tím překvapení při placení.

Posilněni obědem se nacházíme v těsné blízkosti naší další plánované zastávky - Old train station HaTachana. Cesta k ní vede malým parkem, kde se ve stínu schovává skupina izraelských vojaček s obědem. Na toto téma: povinná vojenská služba zde platí jak pro muže, tak ženy. Později jsme se od místního dozvěděli, že to není klasický nástup na x měsíců, ale že je to kombinace denní služby s několikatýdenními turnusy v kasárnách. No v každém případě není co závidět...

Staré nádraží HaTachana je moc pěkně upravená skupina obchodů, restaurací a zahrádek. Na první fotce níže si všimněte vojenského arzenálu v pozadí, který měl jistě co do činění s přítomností "vojska" v parku před starým nádražím.

... avšak staré nádraží radši navštivte kvůli tomuto...

Cestou zpět do hotelu hledáme ještě Shalom Tower očekávaje nějakou historickou věž s modlitebnou... Byli jsme daleko od pravdy. Shalom Tower je business center building přímo uprostřed rušného Tel Avivu. Na tomto místě není nic, co by vám bralo dech, ale po zjištění, že můžeme klidně dovnitř i plážově oblečeni, jak jsme byli, jsme zůstali na prohlídku malé výstavy architektury Tel Avivu, pár voskových postav lidí pro Tel Aviv významných a spousty zajímavých starých fotografií Tel Avivu.

Jelikož čas je příznivý, převlečeme se a ještě dáme na chvilku plážový odpočinek.

Přes Carmel Market se vracíme na hotel. Lehká večeře, důkladná příprava a můžeme se vydat vztříc večernímu Tel Avivu. Ještě předtím však měníme plány na zítřek. V plánu jsme měli jet do Haify na poznání města samotného a hlavně Bahai Gardens, ale... Berte to jako doporučení, než se do Haify vydáte, přesvědšit se, jestli náhodou není jeden z jejich holly days, dny, kdy jsou zahrady uzavřeny. Jedním z těchto dní byla také středa 29.4.2015 a proto jsme hbitě plán změnili a zítra pojedeme do Jeruzaléma. Teď už ovšem můžeme klidně vyrazit do nočního Tel Avivu. Naší destinací je dnes večer Dizengoff avenue, která má být po Rothschild avenue dalším centrem nočního života.

Jdeme z hotelu pěšky po King George až na Dizengoff. Přes dvoupodlažní kruhový objezd s barevným vodotryskem na ulici lemovanou bary, restauracemi a stále otevřenými obchody.

Vybereme si jednu, kde se nám líbí a zasedneme. Je to Spicehouse restaurant servírující různé nápoje a koktejly ve třech velikostech M, L a XL. Opravdu jsme teď rádi, že už sedíme, protože za dnešek máme v nohách pěkných pár kilometrů. Vybereme si jedno z izraelských vín a užíváme si ruch noční ulice Dizengoff.

Já jsem dnes neprozřetelně nechal odhalený krk vystavený slunci po celý den a teď večer to začínám opravdu cítit :-) Ze zvědavosti a taky díky pokročilému času, únavě a rannímu vstávání před cestou do Jeruzaléma volíme cestu MHD... Linka 172 až před náš hotel :-)

Dobrou noc a zítra Jeruzalém ...